۱- یک ایده کسبوکار خوب پیدا کنید
یک ایده کسبوکار خوب فقط سودآوری را در نظر ندارد. بلکه باید متناسب با شخصیت شما، بازار هدف و موقعیت مکانی شما باشد. شما قرار است یک مسیر طولانی را طی کنید، بنابراین باید به دنبال ایدهای باشید که بتوانید با آن زندگی کنید و نفس بکشید
۲- ایده کسب وکار خود را آزمایش کنید و تحقیقات بازار انجام دهید
ایدههای خوب چه ایدههایی هستند؟ چطور میتوان فهمید که این ایده واقعاً در همه سطوح موفق خواهد بود؟ ممکن است شما بخواهید این موضوع را با بیرون رفتن و صحبت با افراد دیگری پیگیری کنید که آیا مردم واقعاً علاقهای به ایده شما نشان میدهند؟
* در حالی که به دانشجویان و کارآفرینان تازهکار توصیه میشود تا قبل از شروع، حتما تحقیقات بازار را انجام دهند. اما این موضوع مهم است که اگر بازار خود را میشناسید، نباید اجازه دهید انجام تحقیقات بازار شما را در یک مرحله ثابت نگه دارد. واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق استارتاپها توسط افرادی هدایت میشوند که بازار خود را به واسطه تجربه قبلی میشناسند. تحقیقات بازار بخشی از فرآیند برنامهریزی برای شروع کار نیست و اگر از بازار خود را شناخت دارید، حرکت کنید و جلو بروید!
۳- طرح کسب وکار خود را بنویسید
شما به منظور شروع و بررسی همه جوانب کسبوکار نیاز دارید برای خودتان طرح کسبوکار تهیه کنید. البته اگر به دنبال سرمایهگذار یا شریک تجاری هستید، حتما نیاز است یک طرح موجه با استانداردهای موجود را تهیه کنید.
طرح کسبوکار باید بخشهای زیر را شامل شود:
۴- کسب وکار خود را برند کنید
یک برند قدرتمند رمز وفاداری مشتری و فروش بیشتر است و نه به دلیل داشتن یک تجارت بزرگ. برند برای هر کسبوکاری و در هر شکل و اندازهای بسیار با اهمیت است.
زمانی که بیشتر در مورد مخاطب هدف شناخت پیدا کردید، از طریق نام تجاری خود این فرصت را دارید که توجه آنها را بیش از پیش جلب کنید.
۵- قانونی پیش بروید
قبل از اینکه محل فروش خود را تجهیز و به راحتی کار خود را شروع کنید، باید مطمئن شوید که تمام موارد لازم را بررسی کردهاید. آیا نام تجاری خود را ثبت کردهاید؟ آیا برای مجوزهای لازم اقدام کردهاید؟
۶- تأمین اعتبار (فقط در صورت نیاز)
همه سرمایهگذاریها نیاز به بودجه خارجی ندارند، ولی اکثر کسبوکارها در ابتدای راه به کمکهایی نیاز دارند. هزینههای راهاندازی خود را تخمین بزنید. تصمیم بگیرید که آیا از منابع مالی شخصی، وام، پول سرمایهگذارها، پول دوستان و خانواده، منابع مالی جمعی یا شاید چیز دیگری استفاده خواهید کرد؟
* شایان ذکر است که همه استارتاپها به بودجه نیاز ندارند. اکثریت قریب به اتفاق کارآفرینان خدماتی، میتوانند با برنامهریزی دقیق¬ کار خود را پیشرفت دهند و به بودجه بیشتر نیاز پیدا نکنند. اگر شما یک نویسنده مستقل، یک طراح، یک مشاور مدیریت، یک نویسنده برنامه کسبوکار یا هر کس دیگری هستید که از مهارتی بدون نیاز به پول زیاد استفاده میکنید، فقط لازمه که شروع کنید.
۷- راهاندازی فروشگاه
شما تقریباً آماده هستید فقط چند مورد جزئی دیگر باقی مانده است. وقتی محل کار خود را پیدا کردید و استخدام نیروی انسانی را در جریان قرار دادید، برای شروع عملیات بازاریابی آماده خواهید بود.
۸- بازاریابی و کسب وکار خود را راهاندازی کنید
وقت آن است که مردم از روز افتتاحیه شما اطلاع پیدا کنند. این فرصت را از دست ندهید و همه چیز را با سر و صدا انجام دهید! شما باید صدای ورودتان را به بازار برسانید و همچنین از دیگران بخواهید در بلند شدن صدایتان به شما کمک کنند.