بازار هدف
روی بازار هدف خود متمرکز شوید. به چه کسی میفروشید؟ شما باید بدانید مشتری شما کیست و تعداد تقریبی آنها را تخمین بزنید. نبود مشتری کافی برای محصول یا خدمت شما، یک علامت هشدار دهنده باشد برای کسبوکار شما است. گروههایی از افراد که به طور بالقوه میتوانید به آنها بفروشید را در نظر بگیرید. تحلیل بازار خود را با کلمه "همه" خراب نکنید
TAM ، SAM و SOM
موارد زیر را جستجو کنید:
TAM: کل بازار موجود (کسانی که محصول/خدمت شما برای آنها در دسترس خواهد بود.)
SAM: بازار مخاطب یا بازار در دسترس که هدف شما قرار میگیرد.
SOM: سهم شما از بازار که فکر میکنید به طور عملی به آن خواهید رسید.
در مورد روند بازار بحث کنید. آیا آنها در حال رشد یا کوچکشدن هستند؟ درباره نیازها، سلیقهها یا سایر تغییرات آینده بازار تحقیق کنید.
رقابت
اکثر طرحهای کسبوکار از یک جدول برای مقایسه ویژگیهای محصول/خدمت خود با رقبا استفاده میکنند. چگونه راهحل شما متفاوت یا بهتر از سایر پیشنهادهایی است که مشتری شما دریافت میکند. سرمایهگذاران میخواهند بدانند مزیت شما نسبت به رقبا چیست و چگونه میخواهید خود را متمایز کنید؟ یكی از بزرگترین اشتباهاتی كه كارآفرینان در طرح کسب و کار خود مرتكب میشوند، بیان این مطلب است كه هیچ رقیب و رقابتی وجود ندارند.
اما واقعیت این است که همه مشاغل دارای رقیب هستند. ممکن است با رقبا همیشه در قالب "رقابت مستقیم" درگیر نباشید (یعنی زمانی که رقیبی با راهحل مشابه شما وجود دارد). اغلب اوقات، ممکن است با "رقابت غیرمستقیم" سر و کار داشته باشید (یعنی زمانی که مصرف کنندگان مشکل خود را با یک راه حل کاملاً متفاوت حل میکنند).
مشتری ایدهآل
زمان آن رسیده که مشتری ایدهآل خود را تعریف کنید. آگاهی از شخصیت خریداران و رقبایتان به شما در شناسایی مخاطبان و مشتریانتان، و استفاده بهتر از تاکتیکهای فروش کمک میکند.
طرح ورود به بازار
طرح ورود به بازار مربوط به نحوه برنامهریزی برای دستیابی به مشتریان هدف است.
قبل از شروع کار باید کمی بازار فعلی را ارزیابی کرده و به سؤالات زیر پاسخ دهید:
قیمتگذاری
قیمت پیام بسیار مهمی را برای مصرفکنندگان میفرستد و میتواند ابزاری مهم برای ارتباط با مصرفکنندگان باشد. تصمیمگیری در مورد قیمت، بیشتر یک هنر محسوب میشود تا یک علم. اما به هر حال مسائلی وجو دارد که باید آنها را رعایت کنید:
تبلیغات
استراتژی تبلیغاتی خود را بررسی کنید. یک برنامه تبلیغاتی، چگونگی برنامهریزی برای رسیدن به چشمانداز و مشتریان را شرح میدهد.
مطمئن باشید بستهبندی شما به سؤالات زیر پاسخ میدهد:
-آیا به صورت آنلاین تبلیغات میکنید؟ یا در رسانههای سنتی و آفلاین؟
-راهی برای دستیابی به مشتریان پیدا کنید. کاری کنید تا محصول/خدمت شما در معرض نمایش و بیشتر دیدهشدن قرار بگیرد حتی برای انتقاد و ایراد گرفتن از آن.
-مشارکت در بازاریابی محتوا را مدنظر قرار دهید. اطلاعات، نکات و توصیههای مفیدی را به صورت رایگان منتشر کنید تا بازار هدف شما بتواند از طریق تخصصی که ارائه میدهید، برند شما را بشناسد.
-حضور در رسانههای اجتماعی مورد نیاز اکثریت قریب به اتفاق کسبوکارهاست. لازم نیست در هر کانالی و در هر رسانهای فعال باشید، اما لازم است در جایی فعال باشید که میدانید مشتریان شما بیشتر در آن حضور دارند.
-ممکن است به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی خود، به نوعی همکاری با یک شرکت دیگر به منظور دسترسی به بازار هدف تکیه کنید