به منظور جمعآوری پول از سرمایهگذاران یا حتی برای کامل کردن استراتژی کسب وکار به یک خلاصه طرح اساسی نیاز دارید. یک خلاصه طرح همراه با جزئیات دلایل موفقیت شما میتواند به صورت سخنرانی (به صورت ایدهآل در ۶۰ ثانیه یا کمتر)، یک نمایش پستی یا به عنوان یک مرور کلی در یک صفحه ارائه شود.
نحوه ساخت یک خلاصه طرح برنده در ۷ مرحله:
۱- مشکل را تعریف کنید
مهمترین مسئله شناسایی مشکلی است که ارزش حل شدن را دارد. اگر محصول یا خدمت شما مشکلی که مشتریان بالقوه دارد را حل نمیکند، شما یک مدل کسب وکار مناسب ندارید. لازم نیست مشكل بسیار بزرگی را حل كنید كه در آن جهان را تغییر خواهد داد، چراکه واقعیت این طور نیست. مشکلات میتوانند بسیار ساده باشند و این نکته خوب به حساب میآید. اگر شما به عنوان یک کارآفرین مشکلی که مشتریان دارند را حل میکنید، یک کسب وکار ایجاد کردهاید.
مشکل مشتری خود را به سادهترین شکل آن امتحان کنید تا بتوانید آن را به خوبی توصیف کنید. در دراز مدت، ممکن است بتوانید چندین مشکل را حل کنید، اما در ابتدا بهتر است فقط روی یک مشکل اساسی تمرکز کنید، تا موفقتر عمل کنید.
۲- راهحل خود را توصیف کنید
خیلی از کارآفرینان خلاصه طرح خود را با توصیف راهحل شروع میکنند (کالا یا خدمتی که فکر میکنند بازار به آن نیاز دارد). از مرحله ۱ پرش میکنند و از راهحلی حرف میزنند که مشکلش را شناسایی نکردهاند. هنگامی که مشکل را به روشنی تعریف کردید، باید راهحل خود را توضیح دهید. بیان روشن یک مسئله به شما کمک میکند تا فقط روی راهحل آن موضوع متمرکز شوید، و نه راهحلی برای چندین مشکل. سعی کنید توضیحات راهحل خود را تا حد ممکن در چند جمله خلاصه کنید. شما باید بتوانید در چند جمله یا چند نکته راهحل خود را به صورت قابل قبولی توصیف کنید.
۳- بازار هدف خود را بشناسید
زمانی که مشکلی را حل میکنید، به طور طبیعی باید به فکر مشتریان بالقوه نیز مشکل باشید. در بخش بازار هدف، شما دقیقاً مشخص خواهید کرد که چه کسانی به دنبال حل مشکل بیان شده هستند و چه تعداد مشتری بالقوه برای فروش به آنها وجود دارد.
شما باید تلاش کنید و بازار هدف خود را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنید. گروههای کوچکتری از مردم در بازار مورد انتظار. همیشه تعیین بازار هدف هر چه بزرگتر، وسوسه انگیز است. اما این موضوع باعث افزایش اعتبار طرح شما نمیشود. به عنوان مثال، اگر شما یک کارگاه کفش جدید دارید، وسوسه انگیز است که بگویید بازار هدف شما همه مردم هستند. بالاخره، همه پا دارند و همه به کفش احتیاج دارند. اما در واقع، حتما کارگاه کفش جدید شما گروه خاصی از افراد مانند ورزشکاران را هدف قرار میدهد. شما ممکن است بازار ورزشکاران را به گروههای اضافی مانند دونده، پیادهرو، کوهپیما و غیره تقسیم کنید.
وقتی لیست خوبی از بخشهای بازار هدف ایجاد کردید، لازم است کمی تحقیق و تخمین درباره بازار انجام دهید تا بفهمید تعداد افراد در هر بخش چقدر است. تخمین بزنید که یک فرد به طور متوسط در هر گروه برای مشکلی که شما حل میکنید چه مقدار پول صرف میکند. تعداد افراد را با میزان هزینه کردن آنها حاضر ضرب کنید و اندازه بازار واقعی یا بازار هدف خود را به دست آورید.
۴- مسابقه را شرح دهید
هر کسب وکاری دارای رقابت است. حتی اگر هیچکس راهحلی مشابه آنچه که شما ارائه دادهاید را پیدا نکرده است. مشتریان بالقوه شما میتوانند مشکل را با برخی از محصولات/ خدمات جایگزین حل کنند. به عنوان مثال، رقیب اتومبیلها همیشه اتومبیلهای دیگر نبودند. این مسابقه بین اسبها و اتومبیلها بود. همانطور که در مورد رقابت خود فکر میکنید، نسبت به این که راه حل شما چه مزایایی نسبت به رقبا دارد نیز فکر کنید. آنچه که موجب تمایز شما در این رقابت است به شما کمک میکند تا بازاریابی خود را روی این گزارههای ارزشمند متمرکز کنید، در حالی که رقبای شما اینگونه نیستند.
۵- تیم خود را معرفی کنید
ایده شما هر چند هم عالی، به یک تیم مناسب برای اجرای درست آن نیازمند است. باید در مورد این موضوع صحبت کنید که چرا شما و شرکای تجاریتان، تیم مناسبی برای اجرای ایده هستید و چرا مجموعه مهارتهای تیم شما برای رسیدن به موفقیت لازم است. در اغلب موارد تیم رهبری یک شرکت از ایده مهمتر است. مهم نیست که راهحل شما چقدر عالی یا منحصر به فرد است، اگر شما افراد مناسبی را نداشته باشید، قادر به محقق کردن آن نخواهید بود. شناخت تیم، تشخیص چگونگی پر کردن شکافها و پیدا کردن استعداد مناسب، ویژگی مهم هر کارآفرین است.
۶- خلاصه مالی را بیاورید
لازم نیست پیشبینی بسیار دقیق مالی از پنج سال آینده را نشان دهید. موضوع مهم این است که شما مدل کسب وکار خود را درک میکنید. مدل کسب و کار ممکن است پیچیده به نظر بیاید، اما خوشبختانه اینطور نیست. تنها چیزی که باید بدانید این است که چگونه و به چه میزان درآمد به دست میآورید و چه هزینههایی را باید پرداخت کنید. شما در خلاصه طرح میخواهید اطمینان دهید که یک شرکت سودآور را بر اساس فرضیات خود ایجاد کنید.
۷- نقاط عطف کسب وکار را نشان دهید
در اینجا شما در مورد اهداف آینده خود و زمان بندی که قصد دارید به آنها برسید، صحبت خواهید کرد. اگر قبلاً به یکی از این نقاط عطف قابل توجه دست پیدا کردهاید، حتما به آن اشاره کنید. صحبت در مورد نقاط عطف و گامهای مورد نیاز در هر مرحله، آینده کسب وکار شما را رقم خواهد زد. اگر در کار خود پیشرفت کردهاید و شواهدی دارید که کسب وکار شما موفقیتآمیز است، حتما در مورد آنها نیز صحبت کنید.