اگر برای حل یک مشکل ایدهای دارید یا یک ایده عالی در تجارت یا کسبو کارتان برای ارائه دارید، شک نکنید که تنها نیستید! به طور معمول برای بسیاری از افراد روند رسیدن به یک ایده دشوار و وقتگیر است. نکات کلیدی وجود دارند که هر کارآفرین باید یک بار و برای همیشه آنها را یاد بگیرد. برای به دست آوردن آنها میتوان از تجربیات و راهنماییهای دیگر کارآفرینان استفاده کرد.
ماهیت رقابتی کسبوکارها میتواند باعث شود تا یک ایده فوقالعاده از لحاظ تجاری غیرممکن به نظر برسد. اما با کمک نکات و راهنماییهای مناسب، میتوان یک ایده خوب که آسان و کارآمد باشد را ارائه داد. برای اینکه به ایده کسبوکار خود اطمینان پیدا کنید، باید بدانید که آیا این ایده به اندازهای ارزشمند است که افراد دیگر حاضر به خریداری آن باشند و برای آن پول پرداخت کنند یا خیر؟ همه افراد نیاز دارند تا در مورد چگونگی تبدیل ایده مدنظرشان به یک تجارت سودآور و قرار گرفتن در مسیر موفقیت، بیشتر بدانند.
ممکن است شما وسوسه شوید تا درجا به سمت شروع کسبوکار خود بروید. اما موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از شروع، آنها را در نظر بگیرید. از پیدا کردن مکان مناسب برای کار خود گرفته تا شناسایی متخصصان برای گفتگو با آنها و ... . منابع اطلاعاتی که از دیگر کارآفرینان به دست میآید مسیر دستیابی به موفقیت مالی را هموارتر میکند. نویسندگان مقالات، کارآفرینان و دیگر رهبران تأثیرگذار، تجربه و دانش لازم برای رشد و پیشرفت کسبوکار خود را دارند که این منابع میتوانند به شما نیز در ایجاد اصول تجاری مناسب کمک کنند.
توجه داشته باشید شنیدن داستانهای موفق قطعا عزم و اراده شما را در روند پرورش ایده کسبوکارتان تقویت خواهد کرد.
طرح کسبوکار چیست؟
به بیان ساده، طرح کسبوکار یک راهنما است. یک نقشه راه برای کسبوکار شما که اهداف و نحوه برنامهریزی برای دستیابی به آن اهداف را تشریح میکند. یک طرح کسبوکار ممکن است افکار یادداشت شده شما روی تکه کاغذی در مورد شروع یک کسبوکار و چند ایده در مورد استراتژی نحوه اداره آن باشد.
این روزها، برای شروع و اداره موفقیتآمیز یک کسبوکار به یک طرح روی کاغذ نیاز دارید. خوشبختانه، برنامهریزی جدید کسبوکارها سادهتر، آسانتر و سریعتر از گذشته است. طرحهای کسبوکار میتوانند به اندازه یک صفحه کوتاه باشند و یا به اندازه ۳۰ صفحه نوشته شوند.
قبل از شروع طرح کسبوکار، برخی از اطلاعات پیش زمینه در مورد نوشتن طرح کسبوکار را بخوانید. مطالبی وجود دارند که طرح کسبوکار را توضیح میدهند، چرایی نیاز به آنها، قسمتهای مختلف طرح کسبوکار و انواع طرحهای کسبوکار را بیان میکنند. با کمی آمادهسازی، نوشتن یک طرح برایتان یک فرآیند سریع و نه چندان سخت خواهد بود.
همیشه با نوشتن یک روند کاری ساده، طرح کسبوکار را شروع کنید. در نظر داشته باشید که هیچ طرحی بدون پیشبینی مالی خوب، کامل نیست. بخش مالی یکی از مهمترین مؤلفههای طرح کسبوکار است. بانکها و سرمایهگذاران انتظار دارند که شما پیشبینی فروش، هزینهها و پیشبینی جریان نقدینگی را ارائه دهید. این بخشها در یک طرح کسبوکار بسیار ضروری هستند ولی نیاز نیست تا اعداد و ارقامی که در یک طرح آورده میشوند خیلی پیچیده باشند.
به طرح کسبوکار خود فقط به عنوان یک برنامه شغلی که باید نوشته شود و در جایی از دفتر کارتان تابلو شود، فکر نکنید. موفقترین مشاغل از طرح خود به عنوان برنامهای رو به جلو و به صورت مستمر استفاده میکنند تا همواره از در مسیر رسیدن به اهداف بودن و ماندن در بودجه مدنظر اطمینان حاصل کنند.
چگونه سرمایهگذار پیدا کنیم؟
بیشتر کسبوکارها نیاز به تامین بودجه بیرونی دارند، اما اغلب افراد نمیدانند که از کجا باید آن را پیدا کنند ویا حتی چقدر درخواست داشته باشند. برای این منظور افراد مجبور هستند طرح کسبوکار خود را ارائه دهند چراکه برای پیدا کردن نقدینگی لازم این موضوع، امری اجتنابناپذیر است.
در حالی که وامهای کوچک زیادی برای کارآفرینان وجود دارد، اما دانستن این که کدام را باید انتخاب کرد و از کجا باید شروع کرد، خیلی آسان نیست. این که شما برای سرمایهگذاری در کسبوکارتان یا رشد و گسترش کارتان به دنبال وام هستید، باعث میشود تا نوع ارائه اطلاعات شما متفاوت باشد.
متقاضیان باید همه مواردی که برای واجد شرایط بودن و روند درخواست گرفتن وام کسبوکار کوچک لازم است را مطالعه کنند تا مدل کارکرد وامهای بانکی که مسیر سنتی برای تأمین بودجه کسبوکارهای کوچک هستند را بهتر بشناسند.
شروع یک کسبوکار
در شروع یک کسبوکار اگر بخواهید تنها همه کارها را خودتان انجام دهید احساس دلسردی به شما دست خواهد داد. ولی با داشتن برنامه منظم و نترسیدن از کمک گرفتن از دیگران، فارغ از این که شما در چه مرحلهای هستید (آیا شما در حال بهبود ایده کسبوکار خود هستید؟ برای دریافت مجوزها تلاش میکنید؟ طرح کسبوکار خود را تهیه میکنید؟ و یا به دنبال تأمین بودجه هستید؟) به راحتی میتوانید مسائل کسبوکار را سازماندهی کنید.
یک ایده خوب کسبوکار فقط یک ایده سودآور نیست. بلکه باید مناسب با شخصیت شما، بازار هدف و موقعیت مکانی شما باشد. اگر شما علاقهمند به کاری هستید که برای آن تلاش میکنید، میتوانید امیدوار باشید که شما برای مدت طولانی در آن کسبوکار حضور داشته باشید.
برای اینکه متوجه شوید شما به یک ایده با بازار خوب برخورد کردهاید، از محدوده خود خارج شوید و با مردم صحبت کنید. آیا واقعاً آنها میخواهند از محصول یا خدمت شما استفاده کنند؟ وقتی در مورد مخاطب هدف خود شناخت بیشتری پیدا کردید، از طریق نام تجاری این فرصت در اختیار شماست تا توجه آنها را جلب کنید.
بازاریابی و برندینگ کسبوکار
۷۵ درصد تصمیمات خرید براساس احساسات است. نام تجاری مناسب، عواطف را به سمت شما جذب میکند که از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد یک کسبوکار قوی است. یک برند حرفهای کارهای بسیاری را برای کسبوکار شما انجام میدهد مثلا شما را از رقبا جدا میکند و باعث ایجاد حس اعتماد بین شما و مشتریان موجود و آتی میشود. حتی به کارمندان شما اعتماد به نفس میدهد و از آمدن به سر کار هیجان پیدا میکنند.
مدیریت و گسترش کسبوکار
شما همواره با کار و تلاش، به دنبال فرصتهایی برای رشد و پیشرفت کار و به دست آوردن درآمد بیشتر هستید. برای گرفتن تصمیمات استراتژیک درست به منظور رشد و پیشرفت در کسبوکار، باید بتوانید معیارهای عملکرد مالی خود را دنبال کنید. داشتن یک طرح کسبوکار یا تهیه نقشه راه، برای هدایت نحوه رشد شما بسیار با اهمیت است. مشاغل موفق اهداف خود را تعیین میکنند، به طور منظم از طرح کسبوکار خود استفاده میکنند و از منابع مالی خود به صورت بهینه بهره میبرند تا به آنها در درک زمان صحیح تصمیمگیری راجع به مسائل مهم کمک کند. انجام تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به صورت دورهای دید مناسبی شما می دهد که به تصمیمگیری شما در مورد هزینهها بهتر کمک میکند. برنامهریزی برای فروش و هزینهها به شما کمک میکند تا راهاندازی کسبوکار کوچک شما استراتژیکتر و با دید بلندتر صورت پذیرد، زیرا به این درک میرسید که از منابع خود کجا و چگونه استفاده کنید.
پیشبینی فروش در واقع ، تنها راه برای بیان اهداف شرکت است. بودجه شما یا جایی که قصد خرجکردن پول خود را دارید، عمده اهداف فروش شما را منعکس میکند. بنابراین، با بررسی معیارهای اصلی خود چگونگی عملکرد استراتژیها و تاکتیکهایتان را متوجه شوید. صرف نظر از این که هدف شما ایجاد یک شرکت کارآمد است یا اینکه میخواهید وارد بازارهای جدید شوید، بخشی از وقت خود را صرف استراتژیهای منجر به رشد و نوآوری کنید.