اهمیت محاسبه استهلاک در بیزنس پلن

یکی از بخش های مهم در نگارش بیزنس پلن توجه به محاسبه استهلاک است. اما قبل از هرچیز باید بدانیم مفهوم استهلاک چیست؟

استهلاک به زبان عامیانه به معنای کم شدن ارزش دارایی های صاحبان کسب و کار در طول زمان است که به طور معمول بر اثر قدیمی شدن تکنولوژی یا فناوری دارایی ها یا استفاده از آن ها رخ می دهد. 

ارزش دارایی های فیزیکی با سپری شدن زمان به علت پیشرفت های فنی و فرسودگی کاهش می یابد یا مستهلک می شود. به همین علت این مفهوم نقش مهمی در نوشتن بیزنس پلن دارد زیرا، این هزینه در واقع، بهای تمام شده ی دارایی های ثابت را به طور منظم در دوره های مختلف سرشکن می کند.

مفهوم اقتصادی و تئوری استهلاک را می توان در یک جمله خلاصه کرد:

اختصاص دادن هزینه دارایی های فیزیکی در طول عمر مفید آن ها

 

استهلاکِ چه نوع از دارایی های ثابت را در بیزنس پلن بنویسیم؟

برای محاسبه استهلاک دارایی های ثابت می توان به محاسبه این هزینه در دارایی هایی نظیر؛

  • ساختمان
  • ماشین آلات
  • تجهیزات اداری یا کارگاهی 

پرداخت و با محاسبه این نوع هزینه در طرح تجاری کسب و کار نگاهی منطقی تر به آن داشت. 

 

آیا زمین نیز شامل محاسبه استهلاک می شود؟

یکی از نکته های جالب در محاسبه استهلاک این است که، زمین با گذشت زمان مستهلک نخواهد شد به همین منظور در محاسبه هزینه استهلاک در بیزنس پلن نیازی نیست هزینه استهلاک آن را محاسبه نمایید. 

 

چه عواملی در محاسبه استهلاک اثر گذار است؟

عمر مفید دارایی ها: عمر مفید دارایی ها می تواند بر روی محاسبه هزینه استهلاک در بیزنس پلن اثر گذار باشد. در صورتی که عمر مفید یک دارایی افزایش یابد، هزینه استهلاک سالانه آن دارایی در بیزنس پلن کاهش خواهد داشت. 

ارزش اسقاط: اگر به هر دلیلی صاحب کسب و کار از استفاده کردن از یک دارایی منصرف شود و تصمیم به فروش یا تعویض آن گرفته شود مبلغ اخذ شده را ارزش اسقاط می نامند. ارزش اسقاط نشان دهنده این است که ارزش دارایی پس از پایان عمر مفید آن چه مقدار است؟ و افزایش آن باعث کاهش هزینه استهلاک در بیزنس پلن یا طرح تجاری کسب و کار می شود.

بهای تمام شده دارایی: هزینه خرید،حمل و نقل، نصب و راه اندازی دستگاه ها را قیمت یا بهای تمام شده دارایی می نامند که با افزایش آن، هزینه استهلاک در بیزنس پلن نیز افزایش می یابد. 

برای نگارش یک بیزنس پلن خوب نیاز است با کارشناسانی در ارتباط باشید که با این مفاهیم آشنایی کاملی دارند. به این منظور می توانید با شماره 02162863000 و داخلی 170 و 173 در ارتباط باشید تا با دریافت تخفیف های شگفت انگیز بیزنس پلن مناسبی را برای خود تهیه کنید. 



مشاهده همه مطالب مالی