ارزش فعلی خالص یا npv چیست؟

ارزش فعلی خالص یا مقایسه ارزش زمانی پول

در بسیاری از موارد هنگامی که صاحبان کسب و کار یا کارآفرینان بیزنس پلنی را با کمک کارشناسان این حوزه تهیه می کنند، متوجه بسیاری از واژه های قید شده در سند مالی پیش روی خود نمی شوند

این مشکل سبب می شود چون افراد اطلاعات کافی از برخی اصطلاحات مالی ندارند در دفاع از کسب و کار خود در برابر سرمایه گذاران با مشکل مواجه شوند یا گمان کنند بیزنس پلن ارائه شده مناسب و کافی نیست.

 

ارزش فعلی خالص به چه معناست؟


یکی از این اصطلاحات مالی واژه ارزش فعلی خالص یا همان npv است. ارزش فعلی خالص بیانگر؛ ارزش فعلی جریان های نقدی کسب و کار با در نظر گرفتن نرخ بازدهی مد نظر در مقایسه با سرمایه گذاری اولیه صاحبان کسب و کار است. ارزش فعلی خالص می تواند ارزش حال حاضر پول را با ارزش آن در آینده مقایسه کند.

چرا npv مورد استقبال تحلیگران مالی است؟


با توجه به تعریف و ویژگی های بالا، این ابزار مالی به چند علت مورد توجه تحلیلگران مالی است.
 
 .1
یکی از دلایل قابل توجه در استفاده از ارزش فعلی خالص، در نظر گرفتن ارزش زمانی پول است.زیرا ارزش جریان های نقدی در آینده بر اساس ارزش فعلی پول تعیین می شود. به بیان ساده تر می توان گفت که، با استفاده از ارزش فعلی خالص، می توان ارزش حال حاضر پول را با ارزش آن در آینده مقایسه کرد.
 
 2
. دلیل دیگری که سبب می شود npv یا ارزش فعلی خالص، بسیار مورد توجه تحلیلگران مالی قرار گیرد این است که، مبلغ نقدی اولیه در سرمایه گذاری براحتی می تواند با ارزش فعلی برگشت سرمایه، مورد مقایسه قرار گیرد.
 
 
به همین علت استفاده از ارزش فعلی خالص می تواند دید مناسبی را به صاحب کسب و کار و سرمایه گذاران ارائه دهد. محاسبه ارزش فعلی خالص و سایر موارد تاثیرگذار در جذب سرمایه گذار، در طرح توجیهی کسب و کار براحتی قابل محاسبه است و می توان با داشتن یک بیزنس پلن یا طرح توجیهی مطلوب سرمایه گذاران مناسبی را جذب کرد و چشم انداز بهتری را نسبت به کسب و کار داشت.
 
 
شما می توانید با مراجعه به بخش تعرفه های سایت میدون پلن، بیزنس پلن مناسب کسب و کار خود را تهیه کنید و به رشد و توسعه کسب و کار خود کمک کنید. همچنین می توانید با تماس با شماره 02162863000 و داخلی های 170 و 173 با کارشناسان این حوزه ارتباط بگیرید.

 



مشاهده همه مطالب مالی