• خدمات
  • چگونگی کار ما
  • مطالب علمی
  • درباره ما
  • ثبت نام
  • /
  • ورود
  • avatar image
Card image cap

چک لیست کسب‌وکار نوپا

۱- یک ایده کسب‌وکار خوب پیدا کنید

  یک ایده کسب‌وکار خوب فقط سودآوری را در نظر ندارد. بلکه باید متناسب با شخصیت شما، بازار هدف و موقعیت مکانی شما باشد. شما قرار است یک مسیر طولانی را طی کنید، بنابراین باید به دنبال ایده‌ای باشید که بتوانید با آن زندگی کنید و نفس بکشید

  • یک تحلیل SWOT انجام دهید تا نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید.
  • ایده کسب وکاری را در نظر بگیرید که بر مبنای نقاط قوت شما ساخته شده است.
  • موفقیت در ایده کاری خود را تعریف کنید.
  • تحقیقات خود درباره کسب‌وکار مورد علاقتان را انجام دهید.

۲- ایده کسب وکار خود را آزمایش کنید و تحقیقات بازار انجام دهید

ایده‌های خوب چه ایده‌هایی هستند؟ چطور می‌توان فهمید که این ایده واقعاً در همه سطوح موفق خواهد بود؟ ممکن است شما بخواهید این موضوع را با بیرون رفتن و صحبت با افراد دیگری پیگیری کنید که آیا مردم واقعاً علاقه‌ای به ایده شما نشان می‌دهند؟

  • مشخص کنید که چه مسئله‌ای را کسب‌وکار شما حل خواهد کرد؟
  • راه‌حلی که توسط کسب‌وکار شما ارائه می‌شود را به صورت خلاصه بیان کنید.
  • بازار هدف و مشتریان مدنظر خود را تعریف کنید.
  • بهترین مکان برای راه‌اندازی کسب‌وکار محلی برای فروش محصول یا خدمت خود پیدا کنید.
  • راه‌حل شما چه مزایایی نسبت به رقبا دارد؟
  • تیمی را برای اجرای ایده خود جمع‌آوری کنید.
  • یک برنامه مالی اساسی داشته باشید. (هزینه‌های اصلی خود را تخمین بزنید و فروش را پیش‌بینی کنید تا از سود کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنید)
  • نقشه راه و اهداف تجاری خود را با زمان‌بندی مناسب مشخص کنید.
  • ایده خود را با مشتریان بالقوه چک کنید تا مطمئن شوید مسئله مطرح شده از طرف شما درست تعریف شده است.
  • قیمت محصول یا خدمت خود چک کنید. آیا قیمت اولیه شما برای مشتریانتان مناسب خواهد بود؟

* در حالی که به دانشجویان و کارآفرینان تازه‌کار توصیه می‌شود تا قبل از شروع، حتما تحقیقات بازار را انجام دهند. اما این موضوع مهم است که اگر بازار خود را می‌شناسید، نباید اجازه دهید انجام تحقیقات بازار شما را در یک مرحله ثابت نگه دارد. واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق استارتاپ‌ها توسط افرادی هدایت می‌شوند که بازار خود را به واسطه تجربه قبلی می‌شناسند. تحقیقات بازار بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی برای شروع کار نیست و اگر از بازار خود را شناخت دارید، حرکت کنید و جلو بروید!

۳- طرح کسب­ وکار خود را بنویسید

شما به منظور شروع و بررسی همه جوانب کسب‌وکار نیاز دارید برای خودتان طرح کسب‌وکار تهیه کنید. البته اگر به دنبال سرمایه‌گذار یا شریک تجاری هستید، حتما نیاز است یک طرح موجه با استانداردهای موجود را تهیه کنید.

طرح کسب‌وکار باید بخش‌های زیر را شامل شود:

  • خلاصه اجرائی طرح
  • توضیح اجمالی از شرکت
  • لیست محصولات و خدمات، و مسئله یا نیازی که برطرف می‌کنند
  • بازار هدف نهایی
  • برنامه بازاریابی و فروش
  • نقاط عطف و کلیدی در مسیر راه‌اندازی و پیشرفت کار
  • لیست تیم مدیریتی
  • برنامه و محاسبات مالی
  • الصاق پیوست‌های موجود
Card image cap

۴- کسب وکار خود را برند کنید

یک برند قدرتمند رمز وفاداری مشتری و فروش بیشتر است و نه به دلیل داشتن یک تجارت بزرگ. برند برای هر کسب‌وکاری و در هر شکل و اندازه‌ای بسیار با اهمیت است.

زمانی که بیشتر در مورد مخاطب هدف شناخت پیدا کردید، از طریق نام تجاری خود این فرصت را دارید که توجه آن‌ها را بیش از پیش جلب کنید.

  • نامی برای تجارت خود انتخاب کنید که می‌دانید به عنوان علامت تجاری می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • در مورد پیامی که برند شما به عنوان یک ارزش منحصر به مخاطب می‌رساند، تصمیم بگیرید.
  • صدای نام تجاری خود را مشخص کنید. صدای شما همان نحوه گفت‌وگوی شما با مشتریان و مخاطبانتان است.
  • یک آرم یا لوگو ایجاد کنید.

۵- قانونی پیش بروید

قبل از اینکه محل فروش خود را تجهیز و به راحتی کار خود را شروع کنید، باید مطمئن شوید که تمام موارد لازم را بررسی کرده‌اید. آیا نام تجاری خود را ثبت کرده‌اید؟ آیا برای مجوزهای لازم اقدام کرده‌اید؟

  • درباره ساختار قانونی یا ساختار تجاری مورد نیاز تحقیق کنید.
  • نام تجاری خود را ثبت کنید.
  • دامنه اینترنتی که مطابق با نام تجاری شما باشد را ثبت کنید.
  • مجوزهای مورد نیاز خود را به دست آورید.
  • مسائل مالیاتی را مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر فکر می‌کنید به کمک نیاز دارید، یک وکیل پیدا کنید.

۶- تأمین اعتبار (فقط در صورت نیاز)

همه سرمایه‌گذاری‌ها نیاز به بودجه خارجی ندارند، ولی اکثر کسب‌وکارها در ابتدای راه به کمک‌هایی نیاز دارند. هزینه‌های راه‌اندازی خود را تخمین بزنید. تصمیم بگیرید که آیا از منابع مالی شخصی، وام، پول سرمایه‌گذارها، پول دوستان و خانواده، منابع مالی جمعی یا شاید چیز دیگری استفاده خواهید کرد؟

  • جداول مالی مربوطه را تهیه کنید.
  • پیش‌بینی فروش را انجام دهید.
  • صورت سود و زیان را به دست آورید.
  • جریان نقدی را محاسبه کنید.
  • یک حساب بانکی تجاری باز کنید.
  • یک سیستم حسابداری تنظیم کنید.
  • درباره استراتژی خروج از کسب‌وکار خود فکر کنید.

* شایان ذکر است که همه استارتاپ‌ها به بودجه نیاز ندارند. اکثریت قریب به اتفاق کارآفرینان خدماتی، می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق¬ کار خود را پیشرفت دهند و به بودجه بیشتر نیاز پیدا نکنند. اگر شما یک نویسنده مستقل، یک طراح، یک مشاور مدیریت، یک نویسنده برنامه کسب‌وکار یا هر کس دیگری هستید که از مهارتی بدون نیاز به پول زیاد استفاده می‌کنید، فقط لازمه که شروع کنید.

۷- راه‌اندازی فروشگاه

شما تقریباً آماده هستید فقط چند مورد جزئی دیگر باقی مانده است. وقتی محل کار خود را پیدا کردید و استخدام نیروی انسانی را در جریان قرار دادید، برای شروع عملیات بازاریابی آماده خواهید بود.

  • یک مکان برای کسب‌وکارتان پیدا کنید
  • تصمیم بگیرید که به مشتریان خود چقدر اعتبار یا تخفیف می‌دهید؟
  • خرید بیمه (نوع بیمه مورد نیاز شما بسته به شغل شما متفاوت خواهد بود)
  • بیمه کارگران
  • بیمه عمومی
  • پوشش دارایی یا تلفات
  • بیمه عمر
  • بیمه معلولیت
  • کارمندان مورد نیاز خود را تعریف کنید (آیا به کارمندان تمام وقت، نیمه وقت یا کارمندان مستقل نیاز دارید؟)
  • پیش‌نویس توضیحات شغلی
  • ارسال آگهی برای مشاغل
  • مصاحبه و استخدام کارمندان
  • فن‌آوری مورد استفاده خود را مشخص کنید.
  • سیستم فروش (POS)
  • CRM
  • سیستم‌های پرداخت و بازپرداخت
  • حسابداری
  • ایمیل
  • سیستم‌های تلفن

۸- بازاریابی و کسب وکار خود را راه‌اندازی کنید

وقت آن است که مردم از روز افتتاحیه شما اطلاع پیدا کنند. این فرصت را از دست ندهید و همه چیز را با سر و صدا انجام دهید! شما باید صدای ورودتان را به بازار برسانید و همچنین از دیگران بخواهید در بلند شدن صدایتان به شما کمک کنند.

  • یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید
  • شبکه، شبکه، شبکه (صحبت هرچه بیشتر با مردم!)
  • ابزارهای بازاریابی خود را ایجاد کنید.
  • علائم خرید
  • لوازم التحریر، فاکتورها و پاورپوینت
  • بروشور و جزوه
  • ایجاد یک وب‌سایت
  • یک نام دامنه ثبت کنید
  • خرید هاست
  • سایت خود را بسازید
  • روی بازاریابی سایت کار کنید
  • در رسانه‌های اجتماعی فعال شوید
  • در صورت لزوم تی­شرت، لباس یا هر چیز نمادین دیگری ایجاد کنید
  • بگذارید همه بدانند شما کی فروشگاه خود را باز می‌کنید
  • روز افتتاحیه را ساماندهی کنید

  • تماس با ما
  • سوالات متداول
  • شکایت از میدون‌پلن
  • میدون؛ جامع ترین سامانه کسب و کار
برنامه ریزی آسان
سریع و حرفه ای
برای شروع کسب و کار


کلیه حقوق این سایت متعلق به میدون‌پلن می‌باشد
ما را با نظرات و پیشنهادات خود خوشحال کنید